16.07.2025

DOTAZNÍK K NASTAVENÍ OPATŘENÍ SOCIÁLNÍHO KLIMATICKÉHO FONDU: OBLAST BUDOVY

Česká republika aktuálně připravuje čerpání prostředků ze Sociálního klimatického fondu pro oblast budov a dopravy, který bude cílit na města a obce jako na realizátory opatření.

DOTAZNÍK K NASTAVENÍ OPATŘENÍ SOCIÁLNÍHO KLIMATICKÉHO FONDU: OBLAST BUDOVY 

Svaz měst a obcí má zásadní zájem na tom, aby tyto prostředky byly využity efektivně – tak, aby skutečně pomohly ohroženým domácnostem, přispěly k rozvoji celé komunity a zároveň nenarušily její soudržnost. Usilujeme také o to, aby čerpání nebylo svázáno zbytečně složitou administrativou a aby systém nebyl nastaven tak, že prostředky zůstanou nevyužity. Proto Vás prosíme, abyste se zapojili do dotazníkového šetření, které pomůže nastavit opatření v oblasti budov co nejlépe podle reálných potřeb obcí a jejich obyvatel. Dotazník prosím vyplňte do 30. července. Děkujeme Vám za spolupráci a Váš čas!

Vzhledem k řadě emotivních diskuzí jsme pro Vás připravili shrnutí faktů, která by bylo dobré vědět v souvislosti s ETS 2.

Jak to tedy je se systémem emisních povolenek ETS 2?

Od roku 2027 začne v celé Evropské unii platit nový systém obchodování s emisními povolenkami pro budovy a silniční dopravu – EU ETS 2. Tento systém přinese nejen tlak na ceny energií a paliv, ale také příležitost pro domácnosti, obce a města získat prostředky na jejich snížení.

Právě za tímto účelem vznikl Sociální klimatický fond (SKF), zřízený na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/955. SKF bude v období 2026–2032 poskytovat členským státům EU financování na opatření, která pomohou zranitelným domácnostem a uživatelům dopravy vyrovnat se s dopady ETS 2.

Česká republika může ze SKF získat až 50 miliard Kč. Tyto prostředky však nejsou automatické – jejich čerpání je podmíněno úplnou transpozicí ETS 2 do národní legislativy.

Zranitelnost v rámci SKF přitom není omezena jen na nejchudší skupiny obyvatel. Pomoc může směřovat také k domácnostem se středními a vyššími středními příjmy, které nejsou schopné samy financovat úsporná opatření, výměnu zdroje vytápění nebo žijí v nájemním bydlení s omezenými možnostmi energetické modernizace. To znamená, že výnosy z ETS 2 mohou pomoci právě těm, kdo by jinak dopady cenových změn nesli neúměrně – a často bez možnosti se jim přizpůsobit.

ETS 2 je realitou v řadě států

Do 30. června 2024 měly členské státy EU povinnost začlenit do své legislativy nový systém emisních povolenek ETS 2. Ten nově zahrnuje emise z budov a silniční dopravy – tedy poprvé přímo dopadá i na domácnosti, obce a města. Povinnost transponovat směrnici ETS 2 do 30. 6. 2024 splnilo včas pouze Rakousko, většina ostatních zemí přijala legislativu se zpožděním během konce 2024 a začátku 2025: Evropská komise zahájila v červenci 2024 řízení pro porušení vůči 26 státům, do dubna 2025 už ale 17 členských zemí notifikovalo úplnou transpozici. Česká republika zatím patří mezi státy s neúplnou implementací a odsouvá klíčové kroky na později. Je však třeba říci jasně: členské státy, které systém plně neimplementují, nejenže přijdou o možnost čerpat prostředky ze Sociálního klimatického fondu (SKF), ale vystavují se i riziku nemalých sankcí.

Kdo (už) platí a kdo ještě ne

Nový systém zavádí poplatky za emise z fosilních paliv využívaných v dopravě a vytápění. Povinnost platit povolenky budou mít dodavatelé paliv, ale promítne se to do cen benzínu, nafty, plynu nebo uhlí. To vzbuzuje největší obavy – zároveň ale platí, že část domácností už v systému de facto je: například některým domácnostem napojeným na centrální zásobování teplem z tepláren se povolenky už nyní promítají do ceny. Teplárny s příkonem nad 20 MWt totiž spadají pod stávající systém ETS 1. Naopak ti, kdo topí uhlím nebo plynovým kotlem ve sklepě, povolenky zatím neplatí. ETS 2 tento nepoměr narovnává, není však těžké odhadnout, že cenový dopad nejvíce pocítí majitelé starších nezateplených nemovitostí na venkově.

Může mít ETS 2 pozitivní přínos pro města a obce?

Ano, náklady vzrostou, o tom není třeba pochybovat, a to s sebou přinese řadu nepříjemných efektů pro občany i pro samosprávy. Zároveň ale platí, že výnosy z prodeje povolenek zůstávají členským státům. Sociální klimatický fond může být použit na další zateplování a modernizaci budov, bezemisní veřejnou dopravu a celkově modernizaci infrastruktury sloužící skupinám ohrožených nějakou formou energetické nebo dopravní chudoby.

Podmínkou čerpání je ale úplná transpozice ETS 2. Jinými slovy: pokud neimplementujeme, nejenže ceny stejně vzrostou (protože obchodování s povolenkami probíhá na jednotném trhu), ale navíc přijdeme o miliardy korun, které by šlo investovat do zmírnění dopadů.

Zároveň nelze opominout, že obavy z vysokých cen povolenek jsou více než oprávněné. Skupina členských států pod vedením Francie a s aktivním zapojením ČR nedávno iniciovala debatu o zavedení cenových stropů nebo korekčních mechanismů, aby cena za povolenky nepřekročila únosnou mez pro domácnosti a malé podniky. Komise uvedla, že oficiální přehodnocení systému ETS je naplánováno až na rok 2026 a že se bude návrhem zabývat.

Bez emocí, a s ohledem na základní matematiku

ETS 2 je součást dohody, na které se podílely všechny členské státy – včetně Česka, protože emise z budov a dopravy tvoří čím dál větší podíl na klimatické zátěži. Přechod na nový systém bude náročný – ale pro někoho bude férovější než současný stav, kdy část obyvatel emisní zátěž nese a jiní ne. Zároveň je rozhodně třeba podpořit iniciativu vedoucí k zastropování ceny povolenky, a tedy udržení navýšení cen v dosud odhadované rovině. 

Města a obce se aktuálně mohou aktivně připravit na čerpání peněz, plánovat investice a mluvit do toho, jak bude ETS 2 v Česku fungovat. A tomu pomůže například i tento dotazník. Velmi Vám proto děkujeme za Vaše zapojení!

Dotazník můžete vyplnit zde

 

Mgr. Monika Štěpánová